FAQ
Jak funkcjonuje ReceptaX.pl?
Na naszej stronie receptax.pl możesz w łatwy sposób skorzystać z telekonsultacji online, podczas których masz możliwość otrzymania e-recepty oraz e-zwolnienia l4. Wystarczy wybrać opcję konsultacji lekarskiej, wypełnić formularz medyczny i dokonać opłaty za wizytę. Lekarz przeanalizuje Twój formularz, przeprowadzi wywiad medyczny i przeprowadzi konsultacje telemedyczną.
Co to jest e-recepta?
E-recepta to elektroniczny odpowiednik tradycyjnej recepty papierowej. Od 1 stycznia 2020 roku wszystkie recepty są wystawiane w formie cyfrowej. To bardziej komfortowe i bezpieczne rozwiązanie zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy. Aby zrealizować e-receptę, potrzebujesz 4-cyfrowego kodu oraz numeru PESEL. Swoje e-recepty znajdziesz na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Możesz także udostępnić lekarzowi dostęp do swojego IKP, co ułatwia wgląd w historię leczenia i poprawia jakość opieki zdrowotnej.
Kto wystawia e-receptę?
E-receptę może wystawić lekarz, dentysta, pielęgniarka, położna oraz felczer. W szczególnych sytuacjach, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie pacjenta, a pacjent nie ma możliwości kontaktu ze swoim lekarzem, farmaceuta również może wystawić e-receptę na leki stosowane w leczeniu przewlekłym.
Jak otrzymam e-receptę?
Po opłaceniu usługi należy wypełnić szczegółowy formularz medyczny. Lekarz sprawdzi Twój formularz, przeprowadzi wywiad medyczny i, jeśli będzie to uzasadnione stanem zdrowia, wystawi e-receptę. Kod do realizacji e-recepty zostanie przesłany SMS-em. W aptece wystarczy podać kod oraz numer PESEL, aby wykupić przepisane leki.
Czy lekarz może wystawić e-receptę na odległość?
Tak, lekarz może wystawić e-receptę zarówno podczas wizyty w gabinecie, jak i podczas konsultacji online, przeprowadzonej przez telefon, wideorozmowę, czat lub na podstawie informacji zawartych w formularzu medycznym.
Co zrobić, jeśli e-recepta zawiera błąd?
Sprawdź dokładnie informacje, które podałeś. Jeśli zauważysz błąd, skontaktuj się z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego, podając swoje dane i opisując problem.
Jak długo jest ważna recepta?
Recepta na antybiotyk musi być zrealizowana w ciągu 7 dni. E-recepty na preparaty immunologiczne są ważne przez 120 dni, natomiast inne leki można wykupić w ciągu 30 dni. Jeśli lekarz nie podał daty realizacji, czas ważności e-recepty liczy się od dnia jej wystawienia. W przypadku wyznaczonej późniejszej daty realizacji, 30-dniowy okres ważności zaczyna się od tej daty.
Czy można przedłużyć termin ważności e-recepty?
Po wygaśnięciu e-recepty farmaceuta nie ma możliwości wydania przepisanych leków. W takim przypadku, aby przedłużyć receptę, konieczne jest ponowne skorzystanie z e-konsultacji i wypełnienie formularza, co pozwoli lekarzowi wystawić nową e-receptę. Dzięki e-receptom pacjenci mogą uniknąć stania w kolejkach – wystarczy wypełnić krótki formularz na naszej stronie, aby szybko otrzymać potrzebny lek. To rozwiązanie oszczędza czas i pieniądze.
Ile leków lekarz może przepisać na jednej recepcie?
Na jednej e-recepcie lekarz może przepisać tylko jeden lek. W przypadku recepty zbiorczej istnieje możliwość wypisania maksymalnie 5 różnych leków, co oznacza 5 e-recept. Lekarz może jednorazowo przepisać ilość leku wystarczającą na 360 dni stosowania zgodnie z zalecanym dawkowaniem, jednak na jednej e-recepcie ilość leku nie może przekroczyć zapotrzebowania na więcej niż 120 dni.
Czy receptę trzeba zrealizować w całości?
Nie, nie ma takiego obowiązku. Farmaceuta może wydać pacjentowi tylko jedno opakowanie leku, zaznaczając częściową realizację recepty. Jeśli e-recepta jest ważna przez rok, pierwsze opakowanie musi zostać wykupione w ciągu 30 dni od daty wystawienia (chyba że w polu „realizacja od” określono późniejszą datę).
Kto może wykupić leki z e-recepty?
Każda osoba może wykupić leki Twojej z e-recepty, jeśli ma Twój numer PESEL oraz czterocyfrowy kod recepty. Możesz także upoważnić kogoś do dostępu do swojego Internetowego Konta Pacjenta, co pozwoli tej osobie na wgląd w szczegóły dotyczące dawkowania leków oraz terminów wizyt lekarskich. Jest to szczególnie przydatne dla osób starszych lub mających problemy z mobilnością.
Czy leki z recepty online można wykupić w różnych aptekach?
Jedną receptę online należy zrealizować w jednej aptece. Natomiast w przypadku recepty zbiorczej, obejmującej kilka leków, nie ma konieczności wykupienia wszystkich leków w jednej aptece. Każdy lek z recepty zbiorczej można wykupić w innej aptece.
Czy apteka zrealizuje e-receptę otrzymaną za pośrednictwem receptax.pl?
Od 8 stycznia 2020 roku wszystkie recepty muszą być wystawiane w formie elektronicznej, dlatego można je zrealizować w dowolnej aptece, bez względu na to, gdzie zostały wystawione.
Nie otrzymałem e-recepty / l4 pomimo opłacenia konsultacji, co zrobić?
Czas realizacji telekonsultacji zależy od liczby pacjentów oczekujących oraz limitów dotyczących wystawiania e-recept / l4. Staramy się, aby czas oczekiwania na telekonsultację, która może zakończyć się wystawieniem e-recepty lub e-zwolnienia wynosił od 15 minut do 24 godzin. Należy pamiętać, że nie każda konsultacja kończy się wystawieniem e-recepty lub L4, ponieważ decyzję podejmuje lekarz. Jeśli lekarz wystawił Ci e-receptę lub L4, a nie otrzymałeś SMS-a ani e-maila z kodem, skontaktuj się z nami.
Czy pacjent ma dostęp do swojej historii wystawionych recept?
Tak, pacjent ma dostęp do swojej historii leczenia oraz wszystkich wystawionych recept poprzez Internetowe Konto Pacjenta. Znajduje się tam również kod do realizacji e-recepty, co jest szczególnie pomocne w przypadku utraty SMS-a, np. po jego przypadkowym usunięciu.
Czy lekarz może odmówić wystawienia recepty?
Tak, lekarz może odmówić wystawienia recepty na dany lek, jeśli uzna, że brak jest wskazań do jego stosowania lub istnieją przeciwwskazania zdrowotne. W przypadku niektórych leków, np. antykoncepcyjnych, lekarz może powołać się na klauzulę sumienia i odmówić wystawienia recepty.
Ile kosztuje konsultacja lekarska?
Konsultacja lekarska, podczas której można uzyskać e-receptę lub zwolnienie lekarskie (L4), kosztuje 69 zł.
Dlaczego konsultacja jest płatna?
Portal receptax.pl nie ma podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, dlatego telekonsultacje realizowane przez naszych lekarzy nie są objęte refundacją ze strony NFZ i są płatne.